A educa sau a nu educa pacienții?

Dă articolul mai departe:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Educarea constituie pilonul unei vieți sănătoase, bazate pe cunoștințe și valori ancorate în mediul real al medicinei și susține abordarea unei îngrijiri meticuloase.
WhatsApp Image 2020-06-25 at 12.20.39 (1)

Educarea pacienților și gradul de implicare în acest sens reflectă interesul medicilor cu privire la bunăstarea populației. Astfel, informația difuzată de către specialiști contribuie la ,,îmbunătățirea sănătății și încurajează implicarea [pacientului] din punct de vedere decizional cu privire la tratamente”[1]. În plus, educarea constituie pilonul unei vieți sănătoase, bazate pe cunoștințe și valori ancorate în mediul real al medicinei și susține abordarea unei îngrijiri meticuloase chiar din propriul cămin.

Comunicarea liberă

Primul pas spre educarea pacienților de către medici este comunicarea liberă, în interesul pacienților. Precum am detaliat într-un articol anterior (link aici), există numeroase strategii de a comunica cu pacienții, dar și rezultate în folosul medicilor dentiști. Pacienții doresc să fie educați și arată interes față de informațiile esențiale legate de intervențiile stomatologice. În urma unui studiu parcurs de Spear Education pe un eșantion de 500 de persoane a reieșit faptul că 91% din pacienți doresc să înțeleagă opțiunile de tratament.

În acest sens, există mai multe modalități de educare a pacienților de către medicii dentiști:

  1. Broșuri pe mesele din sala de așteptare – fie că aveți parte de ajutor profesionist sau dacă schițați singuri un model, broșurile sunt ideale pentru pacienții ce așteaptă să intre în cabinet. Un model minimalist, cu o informație precisă, într-un limbaj simplu poate constitui o sursă principală de educare a pacienților.
  2. Video-uri derulate pe televizoarele din sala de așteptare/ din cabinete – pentru pacienții care preferă un altfel de material vizual, videoclipurile explicative reprezintă o resursă-cheie în educarea acestora. Fie că decideți să vorbiți despre anumite proceduri sau că medicii dentiști vor fi filmați în mijlocul acestora, astfel de materiale sunt ideale pentru informarea pacienților.
  3. Blogul cu articole de specialitate – o altă sursă de informare constantă o constituie publicarea articolelor pe diverse teme de interes pentru pacienți. Mai mult decât atât, nu ezitați să profitați de modalitățile rapide de răspândire a informației, precum rețelele sociale. Facebook-ul și Instagramul sunt locurile virtuale perfecte pentru a distribui atât articolele, dar și pentru a realiza postări de tipul #știaică.
  4. Comunicarea asistent medical- pacient – explicarea intervenției ce urmează a fi desfășurată reprezintă o modalitate directă de educare a pacientului. Acesta va ști tot ce urmează să i se întâmple și astfel frica și anxietatea se vor diminua. În plus, se va crea o legătură între cele două părți, iar pacientul se va relaxa.
  5. Comunicarea medic dentist- pacient – explicarea de către medicul dentist a următorilor pași aferenți unei procedeuri/ a complicațiilor ce pot apărea/ a altor detalii sau curiozități trebuie să reprezinte un interes major în orice cabinet medical. Pacientul nu numai că va căpăta încredere în medic, dar va reține informațiile oferite de medic și va respecta sfaturile și sugestiile primite de la acesta.

Drept concluzie, putem afirma faptul că educarea pacienților reprezintă nu numai o dilemă de ordin moral, ci și o responsabilitate a medicilor. Educația, indiferent de domeniu, este primordială dezvoltării vieții sociale. Fiecare dintre noi avem obligația de a transmite informații de calitate care să ajute la clădirea unei societăți sănătoase din punct de vedere fizic, psihic și moral.

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6369867/

SURSE:

  1. https://www.dentalproductshopper.com/blog/patient-education-an-option-or-an-obligation-
  2. https://www.dentalproductshopper.com/blog/don-t-miss-this-patient-education-opportunity-in-your-lobby
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6369867/